Interjú a művészeti kar egyik legegyedibb karakterével,
Málics Gáborral
Csengeri Viktorina: A Budapesti
Kommunikációs és Üzleti Főiskolán eddig elkészült összes filmedben biztos, de
akár már a korábban forgatott alkotásaidban is, fontos szereplő egy fehér kis
papírszellem, Nimród alakja. Mesélj róla egy kicsit: Miért éppen Nimród a neve?
Mit jelképez számodra ez a kis figura? Pontosan mióta szerves része a
filmjeidnek? Tekinthető-e az egész egy Málics-film jellegzetességnek?
Málics Gábor: Nimródot
egy régi, kedves ismerősömmel találtuk ki, mint egy, soha el nem készült képregényem
néha fel-felbukkanó mellékszereplőjét, aki aztán pár év elteltével az első
filmem főszereplőjévé avanzsálódott, amit még a gimnáziumban készítettem.
Mostani szemmel nézve nyilván borzalmas a film (bár legalább hangulatos), mégis
nagyon szívesen emlékszem vissza rá, hiszen egy meghatározó korszaka volt az
életemnek a film elkészítése. A felvételi során döntöttem el, hogy akár
felvesznek, akár nem, mostantól minden művemben ’cameózik’ egyet, vagyis kap
egy kis szerepet, (a harmadik fordulós felvételi filmemben már meg is jelenik),
egyrészt egy ’easter eggként’, plusz humorforrásként, másrészt pedig azért,
hogy mindig emlékezzek, hogy miként is kezdtem el ezt az egész filmezősdit.
Igyekszem többé-kevésbé eldugni a képeken – ezt filmje válogatja. Egyébként
örülnék, ha valami mély, az élet értelmét feszegető metaforát tudnék társítani
a névválasztás mellé, de így kell elképzelni a nagy eseményt: "...itt ez a papírszellem...a neve
legyen mit tudom én...Nimród..."
Csengeri Viktorina: A BKF felvételijére
készült bemutatkozó videódból már megtudhattuk, hogy kik azok a filmrendezők és
operatőrök, akik szakmai példaképeid, akik igazán inspirálnak. David Cronenberg
kifejezetten az első számú inspiráló személy számodra. Miért éppen ő? Miben
több ő a szemedben? Mikor és melyik filmjénél figyeltél fel rá?
Málics Gábor:
Amikor elkezdtem a filmezéssel foglalkozni (direkt nem írtam, hogy
komolyabban), össze-visszafogyasztottam mindent, szinte válogatás nélkül,
ugyanakkor sokáig nem találtam egy igazán inspiráló művet sem - hozzáteszem, tizenhét
éves voltam ekkor-, rengeteg olyan filmet kukáztam az első tíz perc után, amit
ma azonban nagyon szívesen végignézek. A Nosferatu
volt az a mű, ami megadta a kezdőlökést (a Nimród
ezért is lett némafilm), de utána sokáig hiányzott az a bizonyos plusz, ami
átlendítette a mutatót a "kellemes hobbi" felirattól az
"egyedüli életcél" táblácskára. Ez a plusz pedig bizony Cronenberg
volt. Először a Legyet láttam tőle, még
sokkal régebben, aztán az említett időszakban megnéztem a Videodrome című filmet, melynek a stáblista után is még órákig
olyan hatása alatt voltam, hogy csak bambultam magam elé. Teljesen váratlanul,
felkészületlenül ért, és nagyon elkapott. Utána gyorsan újra megtekintettem a Legyet, majd másnap a Két test egy lélek című filmet, aminek
körülbelül a közepénél már teljesen odavoltam az öregért. A következő pár napom
a teljes filmográfia elfogyasztásával telt, azóta pedig ’hardcore fanatic’
vagyok. Lenyűgöz a stílusa, a történetmesélése, és az, ahogy a nyolcvanas és kilencvenes
években nem ismert "irgalmat" csinálta meg, és úgy, ahogyan akarta.
Az új évezredben már elmélyültebb, finomabb korszakát éli, és pár éve eléggé
elmozdult a kommersz felé, de még így is nagyon ritka az olyan filmje, amit nem
szeretek, és azok is inkább a korai művei között találhatóak.
Csengeri Viktorina: Lehet tudni,
hogy a zene is fontos szerepet játszik az életedben. Mennyire határozza meg a
filmzene magának a filmnek a hangulatát? Mennyi időt fordítasz a
kiválasztására? Ehhez még pluszban érdekelnének a kedvenc előadóid,
zeneszerzőid és azok a filmzenék, amik magukkal ragadtak téged.
Málics Gábor:
A zene a film egyik legfontosabb hangulati eleme, gyakorlatilag meghatározhatja
a stílusát a műnek, ha "eggyé válik" a képpel. Egy rosszul
megválasztott darab teljesen más megvilágításba helyezheti az egész jelenetet;
elmélyítheti vagy nevetségessé is teheti, és még sorolhatnám a példákat. A zene
igazán profi kezelésére talán Stanley Kubrickot tudom felhozni, de érdemes
vetni egy pillantást Michael Haneke filmjeire is: nála egész egyszerűen nincs
kísérőzene, egyértelműen kihasználva azt, hogy a nézők füle és agya mennyire rá
van állva a kép és hang kettősére. Haneke amúgy sem egyszerű témájú remekeit
nézve egész egyszerűen megőrülsz attól, hogy nincs zene - az osztrák rendező ezzel
egy plusz feszültségforrást teremt. A zene kiemelten fontos nálam, ha a
filmjeimről van szó, de mivel nincs se időnk, se emberünk, se pénzünk íratni,
hozott anyagból szoktam dolgozni. Sokszor már megvan a film kitalálásánál, de
ha csak a vágásnál kezdek kutakodni, szerencsére akkor is eléggé gyorsan meg
szoktam találni a számomra megfelelőt - bár volt már rá példa, hogy a film
vágásának a közepénél találtam jobbat. Ennek nagyon örültem. Rengeteg filmzenét
hallgatok. Ahogy maga a film is, az utóbbi években ez is eléggé háttérbe
szorított minden mást - amúgy jöhet minden, ami igényesebb, de a fő zsáneremet
gitárral és dobbal játsszák. Könnyűzenében egyértelmű kedvencem a Rammstein,
filmzenében már nem ilyen egyértelmű: imádom Elliot Goldenthal-t, Howard
Shore-t, John Williams-t, Trevor Jones-t, James Horner-t, Clint Mansell-t,
Klaus Doldinger-t és még sorolhatnám napestig.
Csengeri Viktorina: Szintén a
bemutatkozó filmedből már az első másodpercben kiderül, hogy nagy rajongója
vagy Stanley Kubricknak is. A Clockwork
Orange (magyarul: A mechanikus narancs)
egy olyan film, ami rengeteg gondolatot mozgat meg az emberben. Benned milyen
érzéseket keltett? Mi a véleményed más Kubrick-klasszikusokról? Számodra, ahogy
a filmben Alexnek, mit jelent Beethoven IX. szimfóniája?
Málics Gábor:
Mindig meglep, hányan látták már ezt a szörnyűséget! Természetesen most a
bemutatkozómra gondolok. A mechanikus
narancs körülbelül fél év alatt nőtte ki magát egy remek filmből az egyik
személyes kedvencemmé. Stílusos, kiművelt, egyedi, és a téma komolyságához és
időszerűségéhez képest mérhetetlenül szórakoztató és sokszor újrázható, máig
hivatkozási alap, és kismilliószor utánzott darab - azaz százszázalékosan
Kubrick. Az öreg Stanley, a másik rendező Cronenberg mellett, aki hatalmas
inspiráció számomra, főképp vizualitásban, még ha ez a filmjeimből nem is
tükröződik, de ha egyszer lesz majd rá keretem.,.
Filmjei többsége rétegesen működik, érlelődnie kell az emberben a látottaknak. Tarkovszkijhoz hasonlóan rengeteg képe, motívuma egész egyszerűen beleég a néző agyába, és nem hagyja nyugodni, még akkor sem, ha maga a film nem tetszett neki - ezt leginkább a 2001-nél tapasztaltam, ami elsőre szenvedve néztem végig, de a retinámba égett képek, és a hangulat nem hagytak nyugodni, és bő egy év után újra megnéztem – és igen, nagyon tetszett. Imádom az alkotásait egytől egyig (érdekes módon a Ragyogást a legkevésbé), de ha hármat ki kéne emelnem, akkor az a Narancs, Dr. Strangelove, Full Metal Jacket trió lenne. Elképesztő. A IX. szimfónia számomra nem jelent semmi extrát, azon kívül, hogy nagyon szeretem. De megvannak azok a zenék, főképp filmzenék, amik Alexhez hasonlóan orgazmusközeli állapotba juttatnak, nem tagadom. Csak én máshogy vezetem le.
Filmjei többsége rétegesen működik, érlelődnie kell az emberben a látottaknak. Tarkovszkijhoz hasonlóan rengeteg képe, motívuma egész egyszerűen beleég a néző agyába, és nem hagyja nyugodni, még akkor sem, ha maga a film nem tetszett neki - ezt leginkább a 2001-nél tapasztaltam, ami elsőre szenvedve néztem végig, de a retinámba égett képek, és a hangulat nem hagytak nyugodni, és bő egy év után újra megnéztem – és igen, nagyon tetszett. Imádom az alkotásait egytől egyig (érdekes módon a Ragyogást a legkevésbé), de ha hármat ki kéne emelnem, akkor az a Narancs, Dr. Strangelove, Full Metal Jacket trió lenne. Elképesztő. A IX. szimfónia számomra nem jelent semmi extrát, azon kívül, hogy nagyon szeretem. De megvannak azok a zenék, főképp filmzenék, amik Alexhez hasonlóan orgazmusközeli állapotba juttatnak, nem tagadom. Csak én máshogy vezetem le.
Csengeri Viktorina: Magyarország és
a filmipar: Hiszel-e benne vagy bízol-e abban, hogy Magyarországon el tudsz helyezkedni
filmrendezőként, illetve operatőrként? Vagy igazából eredetileg sem
gondolkodtál azon, hogy itthon fogsz dolgozni?
Mit gondolsz a magyar filmiparról? Ha pedig külföldön szeretnél szerencsét próbálni, akkor melyek lennének azok az országok, ahol el tudnád magadat képzelni, mint filmiparban dolgozó fiatalember?
Mit gondolsz a magyar filmiparról? Ha pedig külföldön szeretnél szerencsét próbálni, akkor melyek lennének azok az országok, ahol el tudnád magadat képzelni, mint filmiparban dolgozó fiatalember?
Málics Gábor:
Inkább bízom benne, mint hiszek. Személy szerint nem vagyok egy mindenképpen
külföldre vágyó ember, annak örülnék a legjobban, ha bejárhatnám a világot egy
kamera mögött. Nekem mindegy hol dolgozok, és mit forgatok, csak tisztességesen
(nem dőzsölve) éljek meg belőle. A magyar filmipar most kényes kérdés,
átalakulóban van, és a problémák ellenére is kár lenne pálcát törni az új
rendszer felett. Végre sziklát dobtak az
állóvízbe, a posványba. Pár év múlva meglátjuk, mi sül ki belőle, mindenesetre
én imádnám, ha egy megújuló magyar filmiparban kezdhetnék dolgozni.
Csengeri Viktorina: Melyik része a
filmforgatásnak, az, amelyik a legközelebb áll hozzád és melyikkel tudsz a
legkevésbé azonosulni?
Málics Gábor:
Nyilvánvalóan az operatőri tevékenység, illetve a világítás az, ami a legjobban
vonz, de igazából bármit szívesen csinálok, ha jó az ötlet. Egyedül a
rendezéssel vannak gondjaim - csinálom szívesen, csak szerintem a jellemem nem
az igazi hozzá, túlságosan kompromisszumképes és "képlékeny" vagyok.
Mindenesetre a vizsgafilmjeim rendezését soha nem adnám át senkinek. Fura dolog
ez.
Csengeri Viktorina: Hogyan alakul
ki egy forgatókönyv a fejedben? Általában negatív hangulatú, melankolikus
filmeket forgatsz: célod-e a társadalomkritika vagy a lelki gondok kivetítése
és kifejezése a filmjeidben?
Málics Gábor:
A társadalomkritikára ott vannak a nálam jóval okosabb emberek, én általában
pillanatnyi hangulatokat próbálok megfilmesíteni (Kivétel a Csontpóker előzetes, arra van egy kidolgozott
koncepció.), és a saját berkeimen belül próbálok mindig új dolgokat, műfajokat
kipróbálni. Az említett negatív, illetve melankolikus hangulat valahogy rám
ragadt, mindig ilyesmi jut először eszembe, pedig szerintem egyik sem jellemző
rám. Igyekszem mindig a fogyaszthatóság
határain belül maradni, ez persze elég szubjektív dolog. Lelki dolgokat,
problémákat még nem vittem bele a filmjeimbe, mert szerencsére az eddigi másfél
év alatt elkerültek az ilyen dolgok, de az elmúlt egy hónap történései
erőteljesen kezdik rányomni a bélyegüket a két vizsgafilmemmel kapcsolatos
gondolataimra...
Csengeri Viktorina: Az egyik
legsikeresebb munkád a Csontpóker.
Tudni kell, hogy ez egy régebbi forgatókönyv, amit még a Teleschola
vizsgamunkádhoz készítettél. Tehát összesen már kétszer lett leforgatva. Mi
ihlette ezt a filmet? Lesz a trailernek folytatása, vagyis le lesz forgatva-e a
közeljövőben a Csontpóker, mint kis
játékfilm? Mi a két alkotás (vagyis a régebbi és az újabb Csontpóker) között a
különbség, miket változtattál? Mennyire tűnik fel, megnézve a két filmet, a
saját fejlődésed?
Málics Gábor:
Az igazság az, hogy már a TSCH-ás (telescholás) vizsga előtt egy évvel megvolt
a forgatókönyv, ami azóta rengeteg bővítése és átíráson esett át. A fő ihlet
egy mókás Tales from the Crypt epizód
volt, először egy több műfajt vegyítő kisfilmtervemben lett volna egy kétperces
"csontpókeres" részlet, de aztán az a tervezet ment a kukába, a
jelenet pedig kinőtte magát egy bő negyvenöt-ötven perces filmmé. A filmet a
suli után, relatíve kis költségvetésből, akár zsebből (Adná az ég!), akár
támogatásból, de mindenképpen meg szeretném csinálni, de ahhoz még sokat kell
dolgozni a scripten. Mindenesetre a trailer kiemelkedően pozitív fogadtatására
abszolút nem számítottam, és nagyon lelkesít a jövőre nézve.
A két film között, ahogy a két iskola között is, ég és föld a különbség. Akkoriban még nem gondoltam ennyire komolyan sem a filmet, sem a szakmát, és nem volt ilyen jó stáb sem mögöttem. Szóval ég és föld, segítő emberekben, tudásban, hozzáállásban, technikában, szóval minden tekintetben. Remélem ezt majd a jövőben befejezett film kapcsán is elmondhatom majd.
A két film között, ahogy a két iskola között is, ég és föld a különbség. Akkoriban még nem gondoltam ennyire komolyan sem a filmet, sem a szakmát, és nem volt ilyen jó stáb sem mögöttem. Szóval ég és föld, segítő emberekben, tudásban, hozzáállásban, technikában, szóval minden tekintetben. Remélem ezt majd a jövőben befejezett film kapcsán is elmondhatom majd.
Csengeri Viktorina: Milyen tapasztalatokat
szereztél a Telescholában és az eddig BKF-es évek alatt? Gondolkoztál már el
azon, hogy a Filmművészetire is jelentkezel? A Teleschola iskolát sokan nem
ismerik, te hogy akadtál rá? Hasonlítsd össze a két iskolát, az oktatás és a
színvonal alapján.
Málics Gábor:
A TSCH kis túlzással csak az ott megismert emberek miatt érte meg. Az érettségi
után nem mentem főiskolára, és fél év otthon, munkanélküliként töltött idő után
határoztam el, hogy kezdek magammal valamit, így elkezdtem nézegetni a filmes
szakmával kapcsolatos iskolákat. Először elmentem a Thébába, de inkább ijesztő
volt a látogatás, mint bíztató - aztán végül a Teleschola operatőr szakán
kötöttem ki. Halottról - az iskolát tavaly bezárták - vagy jót, vagy semmit, de
a havi egy gyakorlat mellett sokkal nagyobb hangsúly került a szociálpszichológiára,
a politológiára, ami a televíziós műfajban nem haszontalan, de mellette
eltörpültek az operatőri ismeretek, úgyhogy minimális tudáskülönbséggel
végeztem el az iskolát. A BKF-en is rossz az elméleti és gyakorlati arány, de a
gyakorlati képzés nagyon magas színvonalú (legalábbis nálunk), az első másfél
hónapban többet szedtem magamra, mint előtte évek alatt. Ez a tendencia
szerencsére most is tart, még ha be is lassult a fejlődés, hiszen nulláról
egyre látványosabban és gyorsabban fejlődik az ember, mint utána. Célom a
diploma után a mesterszakot is megpróbálni, de addig még sok víz lefolyik a
Dunán. A Filmművészeti Egyetem egyáltalán nem vonz, rendkívül unszimpatikus az
ottani hozzáállás és oktatási rendszer.
Csengeri Viktorina: Van egy
elgondolás, ami a következőképpen szól: Nem úgy kell alkotni, hogy mit lát majd
a néző a vásznon, hanem hogy mi zajlik majd le a nézőben, miközben nézi a
filmet a mozivásznon. Mennyire értesz ezzel egyet, és mennyire cselekszel úgy a
rendezés és forgatókönyv írás során, ahogy ez a mondat leírja?
Málics Gábor:
Nem tartom teljesen keresztülvihetőnek a gondolatot, mivel több ezer-százezer
néző ugyanennyi féleképpen értelmez egy filmet (Kivéve, ha a készítők a lehető
legjobban a szájukba akarják rágni.), persze nyilván kísérletet lehet tenni,
átadni magadat a filmnek, és általában ilyenkor az eredmény is kielégítőbb lesz
szerintem. Mindenesetre én javarészt kommerszebb vonalon belül mozgok annál,
hogy egy kisfilmemtől túl sok minden "ébredjen fel" egy nézőben (a
szó hagyományos értelmében nem is tartom magamat művésznek), így nem is szoktam
erre törekedni. Viszont forgatáson igyekszem maximálisan átadni magam a
filmnek, és ez a visszajelzésekből ítélve általában meg is látszik rajtuk
szerencsére. Nem tudom, rendesen válaszoltam-e a kérdésre.
Csengeri Viktorina: Életrajzodból
megtudhatjuk, hogy korábbi életcélod az volt, hogy grafikus vagy
képregényrajzoló legyen belőled. Miért adtad fel ezt az álmodat? Mikor kezdtél
el komolyabban rajzolni és minek a hatására? Értél el ezekkel valamilyenfajta
sikereket? Szoktál-e még szabadidődben rajzolni?
Málics Gábor:
Óvodás korom óta imádtam rajzolni, legfőképp dinoszauruszokat, aztán általános
iskolában már képregényeket. A nyolcadik osztály elvégzése alatt és után maximálisan
efelé akartam orientálódni, de a Kisképzőre nem felvételizhettem a matekátlagom
miatt (Világ életemben úgy rugdostak át minden félévben.), és így egy
hagyományos gimnáziumot választottam. Az önképzéshez, őszintén, lusta voltam,
és idővel egyre jobban elhalt bennem a rajzolás iránti vágy és ez a folyamat
pláne felerősödött, amikor megjött a filmezéshez a kedvem. Bő három-négy éve
semmi kedvem rajzolni, még storyboard rajzolásnál is feláll a szőr a hátamon -
ami érdekes, hiszen életem jelentős részét a folyamatos rajzolgatás tette ki. A
filmmel ez biztosan nem így fog megtörténni, élni nem tudok nélküle.
Csengeri Viktorina: Az In Ferus Filmstúdió (Korábban Kaló Film)
egy független fiatal filmesek csoportosulása. Mióta vagy tagja ennek a
filmstúdiónak? Mi alapján kerültetek össze Kalóval és a többi stúdiótaggal
(színészek, világosítók és a többi)? Mennyire megy dinamikusan a közös munka,
mennyire tudtok ti, a csoport tagjai, együttműködni és a hasonló vagy épp
különböző elgondolásokat az arany középútra helyezni? Mennyire bízol abban,
hogy ez a filmstúdió később is megáll a lábán, sőt sikeres és jövedelmező lesz?
Málics Gábor:
Kalóval a BKF előtt bő egy évvel ismerkedtünk meg egy amatőrfilmes honlapon, és
nem sokkal később már együtt is dolgoztunk. Ahogy fejlődtünk, mindkettőnk
ismeretségi köréből jött pár ember segíteni, és a hógolyó effektusnak köszönhetően
pár év alatt már egy elég komoly stáb gyűlt össze. A közös meló általában
problémamentesen megy, ha pedig valami gond van a helyszínen, gyorsan meg
szokott oldódni. Hiszek benne, hogy idővel tényező lehet ez a stúdió a filmes
térképen, de ahhoz még rengeteget kell dolgoznunk.
Csengeri Viktorina: Az In Ferus
Filmstúdióban már több filmet is leforgattál. Sokak fejében megfordul, miért
vannak latinul a címek. Pályáztatok már az In Ferus Filmstúdió alatt forgatott
filmekkel, és értettek el-e eredményeket vele? Illetve egyéni sikereid voltak-e
már?
Málics Gábor:
A latin cím egy időben Peti (Kaló B. Péter) mániája volt, de már kezd róla
leszokni. Úgy vagyunk vele, hogy teljesen mindegy, milyen nyelvű a cím, csak
hangozzon jól: például a legújabb sulis kisfilmemnek ezért van hopiul a címe. Pályáztunk
már a suli (BKF) előtt és alatt is, furcsamód csak előtte értünk el sikereket:
a VIII. Vasfilm Fesztiválon a Circulus
Vitiosus című, első közös filmünk operatőri különdíjban részesült. Azóta
különböző darabokkal képviseltettük magunkat pár fesztiválon, de egyiken sem
nyertünk. Remélem, ez a sorozat megszakad: most a HSC Aranyszem Operatőri
Fesztiválján, ahová a Naayölö-t
neveztem.
Csengeri Viktorina: A filmezés,
mint önkifejezés. Mennyire vetülnek ki a különböző lelki és családi problémák a
filmjeidben? Az önéletrajzod alapján a gyermek – és tinédzser korod nem éppen
tűnik felhőtlennek…
Málics Gábor:
Szándékosan semmiképpen. Nem érzem szükségét, hogy a nézőkre erőltessem a
gyerekkori nehézségeimet vagy épp az édesanyámmal és a volt nevelőapámmal való,
felhőtlennek aligha nevezhető kapcsolatot. Mindazonáltal lehet, hogy tudatalatt
belecsempészek valamit, de még nekem sem sikerült észrevennem. Manapság viszont
egy olyan lelki helyzetben vagyok, hogy úgy érzem, muszáj filmben
"levezetnem", különben megőrülök, de nem akarok ehhez hozzászokni.
Csengeri Viktorina: Közel három
éven át vezettél egy blogot, ahol Faust néven írtál. Honnan ered ez a név?
Miért hagytad abba a blogolást, és mit jelentett ez neked? Az internetes naplódból
kiderült, hogy filmkritikákat és filmajánlókat is írtál. Mennyire élvezted ezt?
Málics Gábor:
Ez is a képregényekre vezethető vissza - évekig tervezgettem egy Faust nevű
karaktert és annak történetét, aztán persze ment a kukába az egész. De az
internet bekötésével, és a különböző chat, illetve publicitási platformok
megjelenésével "kellett" egy nicknév, és ezt választottam. Ahogy
O'blivion professzor mondta a Videodromeban:
"...ez a televíziós nevem. Hamarosan mindenkinek lesz egy speciális
neve..." Egyébként az évek során durván rám ragadt, egy bizonyos focis
körben még mindig így üvöltenek felém a pályán, a többiek meg csak néznek, hogy
miről beszélnek. A blogolás annyit jelentett nekem, mint általában a
munkanélküli otthonülő internetfüggőknek - azaz elég sokat. De szerencsére egy
idő után kinőttem belőle. Filmkritikákat szerettem írni, de mostanság nincs rá
türelmem. Inkább nézem őket, van bőven bepótolnivalóm.
Csengeri Viktorina: Ha
befolyásolnak téged filmek, könyvek, zenék és más műalkotások, akkor az utóbbi
időben melyek azok?
Málics Gábor:
Jó ideje hanyagolom sajnos a könyveket, abszolút a film van a középpontban.
Manapság azért ritkább a durván inspiratív alkotás a számomra, legutoljára
Gaspar Noé Enter the Void című filmje
volt ilyen - bő egy éve. De minden, számomra minőséget képviselő film hat rám
többé-kevésbé, mindből tanul egy kicsit az ember.
Csengeri Viktorina: Hogyan látod a
magyar filmesek helyzetét, az együttműködés erősségét, a magyar filmek
színvonalát?
Málics Gábor:
A színvonal a béka feneke alatt van, és amíg például Csányi Sándor
foglalkoztatott színész, addig alatta is marad - de ez csak egy példa volt. Ahogy
említettem, a magyar filmnek most időszaka van, a financiális állapot, a
támogatási rendszer megújítása mellett küszöbön áll egy újabb generáció is,
akik helyet követelnek maguknak a palettán. A helyzet jelenleg elég szomorú, de
remélhetőleg idővel megoldódik.
Csengeri Viktorina: Manapság azt a
kort éljük, amikor a moziba menés már ritkaságnak számít. Milyen gyakran jársz
moziba? Az internetes filmletöltés mennyiben akadályozza, vagy épp segíti elő a
film sikerességét, a bevétel növekedését?
Málics Gábor:
Eléggé változó, hiszen attól függ, hány film érdekel egy adott
"szezonban", de átlagosan egyszer-kétszer havonta beiktatok egy
mozit. A letöltés pedig szerintem nem veszi el annyira a bevételeket, lévén
amerikai filmek még mindig elképesztő összegeket tudnak kaszálni, egyre növekvő
büdzsé mellett, minőségtől függetlenül. Itthon vélhetően többen töltenek le az drága
jegyárak mellett, mint például az USÁ-ban - igazából nincs nagy rálátásom a
dologra, így nem is nyilatkoznék bővebben.
Csengeri Viktorina: A blogodból még
kiderült az is, hogy kifejezetten szereted az esős jeleneteket. Hogy állsz
ezzel az állásponttal, így, pár év után?
Málics Gábor:
A perverzióm a filmbeli eső, elég csak a Hetedikre,
a Stalkerre, az Aliensre, a Kárhozat útjára
vagy épp a Jurassic Parkra gondolnom,
és beleborzongok. Sajnos még nem tudtam kiélni a vágyaimat ezzel kapcsolatban, csak
hangban, mert nagyon drága mulatság. De ami késik, az nem múlik. Ha a
diplomafilmemben nem fog szakadni az eső legalább pár percig, nagyon szomorú
leszek. A másik efféle vonzódásom a James Cameron-féle kék fényekhez fűződik.
Csengeri Viktorina: Hogyan is kezdtél
el filmezni? Minek a hatására vetted először kezedbe a kamerát, és forgattál le
egy filmet? Hogy érzed, mennyit fejlődtél az évek során?
Málics Gábor:
Egy kedves osztálytársnőm kapott egy kompakt fényképezőgépet videófunkcióval
együtt. Volt a helyszínen két ember, egy játékpisztoly - és azonnal trollkodni kezdtünk.
Aztán elkezdtem ismerkedni a nyersanyaggal a Movie Makerben, de az eredmény
elborzasztó. A következő évben lett egy médiaismeret óránk, melynek keretében
megnéztük az eredeti, 1921-es Murnau-féle Nosferatut.
Ennek a filmnek a hatására kezdtem el gondolkodni egy, a suliban játszódó néma
horroron, amely nem sokkal később a
Nimród lett. Ez öt évvel ezelőtt történt, 2008-ban. A BKF-ig nem sokat
fejlődtem, hiszen nem is űztem heti rendszerességgel az ipart. Azonban mióta
itt tanulok, félévről félévre jobbnak érzem magam.
Csengeri Viktorina: Milyen jövőkép
alakult ki a fejedben a filmezéssel kapcsolatban? Hova szeretnél eljutni? Mi a
célod azzal, hogy filmeket készítesz?
Málics Gábor:
Az álomcél nyilván egy nagyköltségvetésű filmben való közreműködés
operatőrként, akár itthon, akár Amerikában, akár máshol. A jövőképp persze
borúsabb, de nem vagyok válogatós: csinálnék nagyon szívesen reklámokat, televíziós
filmeket, kisjátékfilmeket, tényleg bármit, csak filmezzek egész életemben.
Semmi más nem izgat, nem érdekel, csak ez. Azt hiszem, ezzel megválaszoltam azt
is, hogy mi a célom.
Csontpóker Trailer (2013)
Jurassic Igor
Aliz Teaser Trailer
Fejeskávé
Circulus Vitiosus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése